42η εβδομάδα ΘΕΜΑ: Η Φθινοπωρινή μετανάστευση των πουλιών
Ανάμεσα στο φλογερό καλοκαίρι και τον ψυχρό χειμώνα, το Φθινόπωρο είναι μια μεταβατική εποχή γεμάτη ομορφιές και αλλαγές. . Η νύχτα
φτάνει νωρίτερα, οι θερμοκρασίες αρχίζουν να πέφτουν και η βλαστική ανάπτυξη μειώνεται.
Τα ζώα αρχίζουν να προετοιμάζονται για την έλλειψη τροφής που έρχεται γενικά
κατά τη διάρκεια του χειμώνα, μαζεύοντας προμήθειες ή ταξιδεύοντας σε θερμότερα
κλίματα χωρίς χάρτη και πυξίδα!
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή εκατομμύρια πουλιά κάνουν με απόλυτη
επιτυχία το ίδιο ακριβώς ταξίδι! Το ταξίδι προς τις θερμές περιοχές, κυρίως της
Αφρικής. Δεν έχουν χάρτες και πυξίδα, αλλά
συγκεκριμένα σημεία που τα βοηθούν στον προσανατολισμό τους. Μπορεί να
είναι κάποια ουράνια σώματα, όπως ο Ήλιος, η Σελήνη ή τ’ αστέρια, ίσως οι
θάλασσες, τα βουνά, τα ποτάμια… Μετά το Φεβρουάριο θα επιστρέψουν ξανά στην
Ευρώπη για να ζευγαρώσουν, να φτιάξουν τις φωλιές τους, να μεγαλώσουν τα μικρά
τους και να αναχωρήσουν εκ νέου…
Οι μεταναστευτικοί διάδρομοι των πουλιών
Μεταναστεύσεις παρουσιάζονται συνήθως κατά μήκος
καθιερωμένων οδών που ονομάζονται «μεταναστευτικοί διάδρομοι». Αξίζει να
σημειωθεί ότι τα μεταναστευτικά είδη επιστρέφουν συχνά στην περιοχή της
γέννησής τους για να αναπαραχθούν. Τα πουλιά αυτά είναι καθοδηγούμενα από μια
έμφυτη συμπεριφορά (συμπεριλαμβανομένων ορμονικών σημάτων) που τους επιτρέπουν
να γνωρίζουν πότε πρέπει να ξεκινήσουν το ταξίδι της αποδημίας και πως να
προσανατολιστούν προς μια συγκεκριμένη θέση διανύοντας τόσο μεγάλες αποστάσεις.
Ωστόσο, παραμένουν ευέλικτα στις περιβαλλοντικές συνθήκες, όπως η διαθεσιμότητα
τροφής και η θερμοκρασία, οι οποίες μπορεί
να διακυμαίνονται ετησίως.
Καθώς προχωράει το φθινόπωρο, τα μεταναστευτικά πουλιά
φεύγουν ομαδικά από τους τόπους αναπαραγωγής τους για να περάσουν το χειμώνα σε
θερμότερο κλίμα. Τα οστά τους είναι ελαφριά, ενώ τα φτερά τους που κινούνται
από δυνατούς μυς, τους επιτρέπουν να διασχίζουν τον αέρα διανύοντας πολλά
χιλιόμετρα, μέρα και νύχτα. Όπως αναφέρει στη Νatura nrg ο κ. Νίκος Προμπονάς,
μέλος της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας «Οι πιο πολλοί άνθρωποι έχουν
ταυτίσει τη μετανάστευση με τα χελιδόνια και τους πελαργούς, όμως δεκάδες είδη
της ορνιθοπανίδας πραγματοποιούν δύο φορές το χρόνο το μακρύ, επίπονο και
επικίνδυνο ταξίδι προς και από Αφρική. Η φθινοπωρινή μετανάστευση όχι μόνο
διαρκεί μεγαλύτερη περίοδο από την ανοιξιάτικη, αλλά είναι και πολυπληθέστερη,
αφού πλέον στα σμήνη με τους γονείς έχουν προστεθεί και τα νεαρά παιδιά τους
που γεννήθηκαν πρόσφατα όπως τα στρουθιόμορφα, οι ερωδιοί και τα αρπακτικά. Ο
Ψαραετός αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά πτηνά της συγκεκριμένης περιόδου.
Τα σπουδαιότερα
αποδημητικά πουλιά της χώρας μας είναι: τα χελιδόνια, οι πελαργοί, οι τσαλαπετεινοί,
οι αγριόπαπιες, τα αηδόνια, οι μπεκάτσες, τα τρυγόνια, τα ορτύκια, οι
μελισσουργοί κ.α.
53 από τα
πλέον γνωστά αποδημητικά πουλιά είναι τα εξής:
Κύκνος,
Νανόχηνα, Σφυριχτάρι, Χουλιαρόπαπια, Πελαργός, Μαυροπελαργός, Λευκοτσικνιάς,
Αργυροτσικνιάς, Σταχτοτσικνιάς, Νυχτοκόρακας, Κορμοράνος, Λαγγόνα, Κολιδοβούτι,
Λαμπροβούτι, Σκουφοβουτηχτάρι, Κοκκινοβουτηχτάρι, Χειμωνοβουτηχτάρι ,
Καλαμόκιρκο, Χουλιαρομύτα, Χαλκόκοτα, Φλαμίνγκο, Θαλασσαετός, Γερακίνα,
Σταυραετός, Ψαραετός, Καλαμόκιρκος,, Σαΐνι, Νανογέρακο, Νερόκοτα, Κιρκινέζι,
Μαυροπετρίτης, Ορτύκι, Γερανός, Αργυροπούλι, Καλημάνα, Καλαμοκανάς,
Νεροχελίδονο,, Ποταμοσφυριχτής, Μπεκάτσα, Γλάρος, Νανόγλαρος, Τρυγόνι, Φάσσα,
Γκιώνης, Μελισσουργός, Χαλκοκουρούνα, Τσαλαπετεινός, Στραβολαίμης, Χελιδόνι, Αηδόνι,
Πετροκότσυφας, Κοκκινότσιχλα, Κοκκινοκεφαλάς
ΔΡΑΣΤΗΡΟΤΗΤΕΣ: ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΗ ΦΥΣΗ
Αγαπητά Ενήλικα Στελέχη,
Ο κύκλος της φύσης, ανυψώνεται και στους αιθέρες, καθώς τα αποδημητικά
πουλιά ξεκινούν το δικό τους,
εκπληκτικό, «Μακρινό Ταξίδι».
Η αποδημία δεν είναι τυχαία περιπλάνηση. Είναι μια απόδειξη
ευφυΐας και προσανατολισμού που ξεπερνά κάθε ανθρώπινο GPS. Για τα πουλιά,
ο φθινοπωρινός αέρας και ο ήλιος δεν σηματοδοτούν απλώς την αλλαγή: είναι η άμεση
εντολή για να βρουν, χωρίς χάρτη, τον ακριβή προορισμό τους, χιλιάδες
χιλιόμετρα μακριά.
Ως παιδαγωγοί και πρόσκοποι, οφείλουμε να αναδείξουμε αυτή τη βαθιά αλήθεια σε κάθε ηλικιακό τμήμα, συνδέοντας τις αισθήσεις με την επιστήμη του προσανατολισμού.
Η Τέχνη του Προσανατολισμού και της Πλοήγησης
Στα Λυκόπουλα (Δημοτικό), το ταξίδι των πουλιών είναι
μια Αισθητηριακή Περιπέτεια. Εκεί μαθαίνουν ότι ο κόσμος δεν αποτελείται
μόνο από ό,τι βλέπουν. Κλείνουμε τα μάτια τους, για να ανακαλύψουν πώς η θερμότητα
του ήλιου, η υγρασία στα βρύα ή η μυρωδιά της βλάστησης, μπορούν
να λειτουργήσουν ως φυσική πυξίδα. Είναι η πρώτη, απλή, αλλά καθοριστική
διδαχή της πολύπλευρης αντίληψης που έχουν τα ζώα.
Στους Προσκόπους (Γυμνάσιο), ο στοχασμός γίνεται εφαρμοσμένη
τεχνική. Το ερώτημα δεν είναι πλέον «ποια κατεύθυνση δείχνω;», αλλά «πώς επαληθεύω
τον Νότο;». Ερευνούν τη στρατηγική του δέντρου (γιατί τα κλαδιά
μεγαλώνουν ασύμμετρα;) και μαθαίνουν να χρησιμοποιούν την πυξίδα ως
επέκταση της φυσικής αίσθησης. Αυτή η ηλικία χρειάζεται να κατανοήσει ότι πίσω
από τον φυσικό προσανατολισμό κρύβεται η μαγνητική αίσθηση
(magnetoreception), ο μηχανισμός που επιτρέπει στα πουλιά να «διαβάζουν» την
Γη.
Στους Ανιχνευτές (Λύκειο), η πλοήγηση γίνεται κριτική ανάλυση και αστρική φιλοσοφία. Το «μεγάλο ταξίδι» τούς καλεί σε ενδοσκόπηση για τους δικούς τους στόχους. Ως Στελέχη, τους καλούμε να αναλύσουν πώς τα πουλιά συνδυάζουν τις συντεταγμένες των αστεριών, τη διάρκεια της ημέρας (φωτοπερίοδος) και το μαγνητικό πεδίο για να πετύχουν την εκπληκτική ακρίβεια της επιστροφής. Είναι η ώρα να χρησιμοποιήσουν τη μετανάστευση ως υπόμνημα της τελειότητας της φύσης και ως μήνυμα για την απρόσκοπτη πορεία που πρέπει να έχει η ζωή.
Δομημένες Δραστηριότητες Προσανατολισμού και Αισθήσεων
Οι δραστηριότητες έχουν χωριστεί ανά ηλικιακή ομάδα,
ακολουθώντας την παιδαγωγική προσέγγιση κάθε κλάδου του Προσκοπισμού.
Λυκόπουλα (Δημοτικό - 7 έως 11 ετών)
Στόχος: Αισθητηριακή αφύπνιση, αναγνώριση βασικών
φυσικών ενδείξεων προσανατολισμού, σύνδεση με την έννοια του «ταξιδιού» των
πουλιών.
|
Δραστηριότητα |
Περιγραφή |
Σύνδεση με Πουλιά |
|
1. Το Κυνήγι των Βρύων (Βορράς) |
Τυφλό παιχνίδι & Αφή: Σε μικρές ομάδες, τα
παιδιά με κλειστά μάτια ή δεμένα μαντήλια καθοδηγούνται από έναν «οδηγό» να
βρουν και να αγγίξουν σημεία με βρύα (σε βράχους/κορμούς). Ανοίγουν τα
μάτια τους. Συζήτηση: Πού φύονται τα βρύα; (Σκιερά, υγρά = Βορράς ). |
Αίσθηση Υγρασίας/Σκιάς: Τα πουλιά αντιλαμβάνονται
τη μεταβολή της υγρασίας και της θερμοκρασίας (σκιερό/ηλιόλουστο) ως μέρος
των κλιματικών συνθηκών που καθοδηγούν την πορεία τους. |
|
2. Ο Ήλιος-Πυξίδα (Νότος) |
Αισθητηριακός Εντοπισμός & Θερμότητα: Τα παιδιά
κάθονται με κλειστά μάτια και προσπαθούν να νιώσουν τη θερμότητα του
ήλιου στο σώμα τους. Κατόπιν, δείχνουν την κατεύθυνση που νιώθουν τον ήλιο.
Συζήτηση: Ο ήλιος (ειδικά το μεσημέρι) μας δείχνει τον Νότο (στο Β. Ημισφαίριο). Περπατούν 3 βήματα προς
τον Νότο (όπου είναι ο ήλιος). |
Ενέργεια/Θερμότητα: Τα πουλιά βασίζονται στη θέση
του ήλιου (π.χ. στην Ανατολή/Δύση) και στην αίσθηση της ηλιακής θερμότητας
για να καθορίσουν την ώρα και την κατεύθυνση, ειδικά κατά την έναρξη του
ταξιδιού τους. |
|
3. Ο Αρωματικός Χάρτης |
Όσφρηση & Παρατήρηση: Αφού τα παιδιά μυρίσουν
διάφορα αρώματα της φύσης (χώμα, βότανα, πεσμένα φύλλα), συζητούν για
τις μυρωδιές γύρω τους (όπως στην επέκταση του κειμένου). Δημιουργούν έναν
απλό «χάρτη» με εικόνες ή ζωγραφιές των μυρωδιών (π.χ. το πεύκο είναι εκεί,
το θυμάρι εκεί). |
Οσφρητική Μνήμη/Χαρτογράφηση: Αν και η όσφρηση δεν
είναι ο κύριος μηχανισμός, ορισμένα πουλιά (π.χ. πτηνά του ωκεανού)
χρησιμοποιούν οσφρητικά στοιχεία (όπως μυρωδιές θάλασσας ή βλάστησης) για να
αναγνωρίσουν περιοχές και να "χαρτογραφήσουν" την πορεία τους. |
Πρόσκοποι (Γυμνάσιο - 12 έως 15 ετών)
Στόχος: Εφαρμογή φυσικών τεχνικών προσανατολισμού,
κατανόηση της σχέσης φυτών-ήλιου, χρήση πυξίδας, σύνδεση με σύνθετους
μηχανισμούς.
|
Δραστηριότητα |
Περιγραφή |
Σύνδεση με Πουλιά |
|
1. Φυσική Πυξίδα (Φυτά/Δέντρα) |
Παρατήρηση & Συμμετρία/Ασυμμετρία: Οι Πρόσκοποι
εντοπίζουν δέντρα (π.χ. βελανιδιές) και φυτά (π.χ. ηλιοτρόπια ή
πλατύφυλλα) και μελετούν την κατανομή των κλαδιών/φύλλων. Συζήτηση: Πώς η
ανάγκη για φως επηρεάζει τη βλάστηση; (Μεγαλύτερα κλαδιά/φύλλα προς τον Νότο).
Χρησιμοποιούν τα ευρήματα για να οδηγήσουν την ομάδα σε μια
συγκεκριμένη κατεύθυνση (π.χ. «Πηγαίνετε 10 βήματα προς τον Βορρά,
χρησιμοποιώντας μόνο τα βρύα και τα δέντρα»). |
Παρατήρηση Σημάτων: Τα πουλιά παρατηρούν το φυσικό
τοπίο (βουνά, ποτάμια, ακτές) ως σημεία αναφοράς. Η βλάστηση είναι μέρος του
περιβάλλοντος που αναγνωρίζουν. |
|
2. Ο Ήλιος, οι Σκιές και η Πυξίδα |
Εφαρμογή & Σύγκριση: Πραγματοποιείται η άσκηση
προσανατολισμού με βάση τη θέση του ήλιου (τοποθέτηση χεριού ή ραβδιού)
και τοποθέτηση του σώματος προς τον Νότο. Στη συνέχεια, χρησιμοποιούν
την πυξίδα για να επιβεβαιώσουν τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και να
μετρήσουν μια μικρή πορεία (π.χ. 50 μέτρα Βορράς, 30 μέτρα Ανατολή).
Συζήτηση: Ποια η διαφορά φυσικής vs τεχνητής μέτρησης; |
Πολύπλευρος Προσανατολισμός: Τα πουλιά συνδυάζουν
διαφορετικές μεθόδους (Ήλιος, Αστέρια, Μαγνητικό Πεδίο). Η πυξίδα
αντιπροσωπεύει τη μαγνητική αίσθηση (βλέπε επόμενη δραστηριότητα), ενώ
ο Ήλιος την οπτική αναφορά. |
|
3. Το Μαγνητικό Πεδίο των Πουλιών |
Εκπαιδευτική Συζήτηση & Πειραματισμός:
Επεξήγηση για το μαγνητικό πεδίο της Γης και πώς η βελόνα της πυξίδας δείχνει πάντα προς τον Βορρά. Παρουσίαση του
μηχανισμού των πουλιών (υποδοχείς μαγνητικού πεδίου). Πείραμα: Μετακινούνται
κρατώντας την πυξίδα, παρατηρώντας πώς η βελόνα αντιδρά στις κινήσεις
τους, αλλά πάντα επιστρέφει. Συζήτηση για τους Πόλους της Γης. |
Μαγνητική Αίσθηση: Τα αποδημητικά πουλιά (όπως και
η πυξίδα) έχουν ενσωματωμένο «σύστημα πλοήγησης» που αντιλαμβάνεται τις
γραμμές του μαγνητικού πεδίου της Γης, καθοδηγώντας τα στους πόλους και στην
πορεία τους. |
Ανιχνευτές (Λύκειο - 15
έως 18 ετών)
Στόχος: Ανάλυση σύνθετων μηχανισμών προσανατολισμού
(αστέρια, φαινόμενα), σύνθεση και τεκμηρίωση γνώσης.
|
Δραστηριότητα |
Περιγραφή |
Σύνδεση με Πουλιά |
|
1. Ουράνιος Χάρτης & Αστρική Πλοήγηση |
Παρατήρηση & Μελέτη (Νύχτα): Μελέτη του αστρικού
χάρτη (π.χ. Αρκτούρος, Πολικός Αστέρας ) και η χρήση τους ως σταθερών
σημείων προσανατολισμού (Βορράς). Οι Ανιχνευτές καλούνται να βρουν τον Βορρά
με τα αστέρια (ή με τη χρήση εφαρμογής αστρονομίας αν η παρατήρηση δεν είναι
εφικτή). Τεκμηρίωση: Φτιάχνουν ένα σύντομο manual «Πώς βρίσκω τον Βορρά τη
νύχτα». |
Αστρική Πυξίδα: Τα πουλιά χρησιμοποιούν τα αστέρια
(κυρίως γύρω από τον Βόρειο Πόλο) ως σταθερά σημεία αναφοράς για την
νυχτερινή τους πτήση. Αντιλαμβάνονται τη θέση και την κίνηση των αστεριών. |
|
2. Φυσικά Φαινόμενα και Πρόβλεψη |
Ανάλυση & Σύνθεση: Εξέταση των φυσικών
φαινομένων που επηρεάζουν τον προσανατολισμό (π.χ. άνεμος, υγρασία,
κλίμα, διάρκεια της μέρας). Οι Ανιχνευτές δημιουργούν ένα δελτίο τύπου
(ή παρουσίαση) που εξηγεί πώς η διάρκεια της ημέρας (φωτοπερίοδος) και
η θερμοκρασία λειτουργούν ως «διακόπτες» για την έναρξη της αποδημίας
των πουλιών. |
Ολοκληρωμένη Πλοήγηση: Τα πουλιά δεν βασίζονται σε
μία μόνο μέθοδο. Συνδυάζουν τη θέση του ήλιου/αστεριών, το μαγνητικό πεδίο
και την αίσθηση των κλιματικών παραμέτρων (π.χ. πότε η διάρκεια της μέρας
είναι η κατάλληλη για να ξεκινήσουν). |
|
3. Σύνθετη Πορεία (Mapping & Tracking) |
Χαρτογράφηση & Εφαρμογή: Οι Ανιχνευτές
αναλαμβάνουν να χαρτογραφήσουν μια μικρή διαδρομή (περίπου 500μ)
χρησιμοποιώντας μόνο φυσικά στοιχεία (βρύα, κλίση δέντρων, θέση ήλιου,
βράχους). Στη συνέχεια, χρησιμοποιούν GPS/χάρτη τηλεφώνου για να επιβεβαιώσουν
την ακρίβεια της πορείας τους. Στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν την ακρίβεια
του φυσικού προσανατολισμού. |
Μνήμη Τοπίου & Τελικός Προορισμός: Τα πουλιά
έχουν εξαιρετική μνήμη τοπίου και χρησιμοποιούν κάθε διαθέσιμη
πληροφορία για να φτάσουν στον ίδιο ακριβώς προορισμό (χειμερινά/θερινά
ενδιαιτήματα). Η δραστηριότητα αναδεικνύει τη σημασία της ακριβούς πλοήγησης. |
Πηγές και Επέκταση
Δραστηριοτήτων
Για την υλοποίηση, συνιστώνται τα εξής:
- Manuals
Προσκοπικής Τεχνικής: Χρησιμοποιήστε τα κεφάλαια για τον Προσανατολισμό
και τις Δραστηριότητες Φύσης από τα επίσημα εγχειρίδια του Σώματος
Ελλήνων Προσκόπων.
- Περιβαλλοντικές
Οργανώσεις: Αναζητήστε εκπαιδευτικό υλικό για το Birdwatching
και την Αποδημία από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία ή από το Bird Life Cyprus και την Βρετανική RSPB.
- Εξοπλισμός:
Πυξίδες (για Προσκόπους/Ανιχνευτές),
μαντήλια/μπαντάνες (για τυφλά παιχνίδια), σημειωματάρια και μολύβια.
- Σημείο
Υλοποίησης: Επιλέξτε μια περιοχή με πυκνή βλάστηση (για τα βρύα
και τα ασύμμετρα δέντρα) και καλή ορατότητα του ουρανού.
Περιβαλλοντικό Μήνυμα: Τονίστε ότι η ικανότητα των
πουλιών να διανύουν χιλιάδες χιλιόμετρα βασίζεται στη βαθιά σύνδεσή τους
με το φυσικό περιβάλλον. Όταν εμείς χρησιμοποιούμε τις αισθήσεις μας για να
βρούμε τον Βορρά, κάνουμε κάτι που τα πουλιά κάνουν ενστικτωδώς για την
επιβίωσή τους.
Ακολουθούν τα αναλυτικοί πίνακες οδηγιών για κάθε
δραστηριότητα και ηλικιακή ομάδα, με έμφαση στην ασφάλεια, τη βιωματική μάθηση
και τη σύνδεση με το φαινόμενο της αποδημίας.
Οδηγίες:
Λυκόπουλα (Δημοτικό)
Θέμα: Αισθητηριακή Ανακάλυψη του Προσανατολισμού
|
Δραστηριότητα |
Υλικά |
Διαδικασία Υλοποίησης |
Εκπαιδευτικός Στόχος & Σύνδεση με τα Πουλιά |
|
1. Το Κυνήγι των Βρύων (Βορράς) |
Μαντήλια ή μπαντάνες (για δέσιμο ματιών), Εγχειρίδιο
Λυκοπούλου. |
1. Εισαγωγή (5'): Συζήτηση για τα πουλιά που
φεύγουν. "Πώς βρίσκουν τον δρόμο τους, αφού δεν έχουν χάρτη;". 2.
Δέσιμο & Οδηγός (10'): Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια. Ένας δένει τα
μάτια του, ο άλλος είναι ο «Οδηγός». 3. Ανακάλυψη (10'): Ο Οδηγός
καθοδηγεί τον σύντροφό του να βρει (και να αγγίξει) 3 διαφορετικά σημεία με
βρύα σε κορμούς ή βράχους. 4. Συζήτηση (5'): Ανοίγουν τα μάτια.
Ερώτηση: "Πώς είναι η υφή; Πώς είναι η ατμόσφαιρα (σκιά,
υγρασία);". Επεξήγηση: Τα βρύα αγαπούν τη σκιά και την υγρασία, άρα το
σημείο αυτό δείχνει πάντα τον Βορρά (στο βόρειο ημισφαίριο). |
Αισθητήρας Θερμοκρασίας/Υγρασίας: Το Λυκόπουλο
αντιλαμβάνεται τη διαφορά θερμοκρασίας και υγρασίας. Τα πουλιά χρησιμοποιούν
αυτές τις αλλαγές (μαζί με άλλες) για να βρουν τον δρόμο τους και να
αποφύγουν αντίξοες συνθήκες. |
|
2. Ο Ήλιος-Πυξίδα (Νότος) |
Ανοιχτός χώρος, Ρολόι, Καπέλα. |
1. Εντοπισμός (10'): Ζητήστε από τα παιδιά να
κλείσουν τα μάτια τους (ή να τα δέσουν ξανά). Να στρέψουν το πρόσωπο προς το
σημείο που νιώθουν πιο έντονη τη θερμότητα του ήλιου (ιδανικά
μεσημέρι). 2. Επιβεβαίωση (5'): Ανοίγουν τα μάτια. Συζήτηση: Όπου ο
ήλιος είναι ψηλά και καίει, είναι ο Νότος.
3. Κίνηση (10'): Άσκηση Προσανατολισμού: Ο καθένας στέκεται.
Δείχνει με το χέρι του τον Νότο (Ήλιος). Τονίζει ότι ο Βορράς είναι ακριβώς
πίσω του. Περπατούν 5 βήματα προς τον Νότο. |
Χρήση του Ήλιου: Τα πουλιά είναι εκπληκτικοί
«αστρονόμοι». Χρησιμοποιούν τη θέση του ήλιου (που αλλάζει κατά τη διάρκεια
της ημέρας) ως βασικό στοιχείο προσανατολισμού, ακόμα και όταν είναι πίσω από
τα σύννεφα (με τη βοήθεια του πολωμένου φωτός). |
|
3. Ο Αρωματικός Χάρτης |
Διάφορα φυσικά υλικά (κουκουνάρια, φύλλα, βότανα - ρίγανη,
θυμάρι), Χαρτί και κηρομπογιές. |
1. Συλλογή (10'): Τα παιδιά συλλέγουν διάφορα
αρωματικά στοιχεία από τον χώρο. 2. Όσφρηση (10'): Με κλειστά μάτια
μυρίζουν το καθένα. Ερωτήσεις: Τι είναι; Τι σου θυμίζει; 3. Χαρτογράφηση
(15'): Φτιάχνουν έναν απλό χάρτη της περιοχής. Σημειώνουν/Ζωγραφίζουν πού
βρήκαν τη «μυρωδιά του πεύκου», πού τη «μυρωδιά του χώματος». 4. Σύνδεση
(5'): "Αν ήσουν πουλί και έβλεπες πάντα τη μυρωδιά του πεύκου να
έρχεται από τον Νότο, θα μπορούσες να το χρησιμοποιήσεις;". |
Οσφρητική Αναγνώριση Τοπίου: Τα πουλιά αποθηκεύουν
πληροφορίες για το περιβάλλον τους. Οι μυρωδιές, οι ήχοι και τα χρώματα του
τοπίου (ιδιαίτερα κοντά στους τόπους διαχείμασης/αναπαραγωγής) τους βοηθούν
να «χαρτογραφήσουν» και να αναγνωρίσουν τον τελικό προορισμό. |
Οδηγίες:
Πρόσκοποι (Γυμνάσιο)
Θέμα: Εφαρμογή και Σύγκριση Φυσικών και Τεχνητών
Τεχνικών Προσανατολισμού
|
Δραστηριότητα |
Υλικά |
Διαδικασία Υλοποίησης |
Εκπαιδευτικός Στόχος & Σύνδεση με τα Πουλιά |
|
1. Φυσική Πυξίδα (Φυτά/Δέντρα) |
Προσκοπικό Εγκόλπιο (για υπενθύμιση), Κορδέλα για σήμανση. |
1. Εισαγωγή (10'): Ανασκόπηση των τεχνικών
προσανατολισμού από τη βλάστηση (βρύα=Βορράς, κλαδιά/φύλλα=Νότος). 2.
Εντοπισμός & Τεκμηρίωση (15'): Οι Πρόσκοποι (σε Ενωμοτίες) βρίσκουν 3
διαφορετικά δέντρα (π.χ. βελανιδιά, πεύκο) ή φυτά. Καταγράφουν/Σχεδιάζουν
την ασυμμετρία των κλαδιών. Σημειώνουν πού θεωρούν ότι είναι ο Νότος και ο
Βορράς. 3. Πορεία (10'): Ο Αρχηγός δίνει εντολή: «Χρησιμοποιώντας μόνο
τα δέντρα, περπατήστε 30 βήματα προς τον Βορρά». |
Οπτική Αναφορά/Μνήμη Τοπίου: Τα πουλιά αναγνωρίζουν
τοπία (όπως η ασύμμετρη ανάπτυξη της βλάστησης) και τα χρησιμοποιούν ως
οπτικά ορόσημα κατά την πτήση τους. Η άσκηση αναπτύσσει την ικανότητα
«ανάγνωσης» του φυσικού τοπίου. |
|
2. Ο Ήλιος, οι Σκιές και η Πυξίδα |
Πυξίδα (μία ανά Ενωμοτία), Ιστός (ή ραβδί), Χρονόμετρο. |
1. Προσανατολισμός με Σκιά (15'): Τοποθετείται ο
ιστός κάθετα. Σημειώνεται η άκρη της σκιάς. Περιμένουν 10-15 λεπτά και
σημειώνεται η νέα άκρη. Η γραμμή που ενώνει τα δύο σημεία δείχνει την
κατεύθυνση Δύση-Ανατολή. Η κάθετη σε αυτήν δείχνει τον Βορρά-Νότο.
2. Επιβεβαίωση με Πυξίδα (15'): Οι Πρόσκοποι χρησιμοποιούν την πυξίδα
για να επιβεβαιώσουν τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. 3. Συζήτηση (10'):
"Ποιος τρόπος είναι πιο ακριβής/γρήγορος; Ποιον χρησιμοποιούσαν οι
αρχαίοι;". |
Συνδυασμός Μεθόδων & Χρονομέτρηση: Τα πουλιά
χρησιμοποιούν τον ήλιο σε συνδυασμό με έναν «εσωτερικό ρολόι» (circadian
rhythm) για να αντισταθμίσουν την κίνηση του ήλιου. Η σύγκριση σκιάς/πυξίδας
δείχνει πώς η φύση και η μαγνητική αίσθηση συνεργάζονται. |
|
3. Το Μαγνητικό Πεδίο των Πουλιών |
Πυξίδες, Φύλλο εργασίας με ερωτήσεις για το μαγνητικό
πεδίο. |
1. Θεωρία (10'): Επεξήγηση για τους Γεωγραφικούς
και τους Μαγνητικούς Πόλους. Συζήτηση για τη λειτουργία της πυξίδας (η
βελόνα είναι μαγνήτης που έλκεται από τον Μαγνητικό Βορρά). 2.
Πειραματισμός (15'): Κρατώντας την πυξίδα σταθερά, οι Πρόσκοποι περπατούν
σε ένα μικρό τετράγωνο (π.χ. 10μ Β, 10μ Α, 10μ Ν, 10μ Δ). Παρατηρούν πώς η
βελόνα προσπαθεί πάντα να επιστρέψει στον Βορρά. 3. Σύνδεση (10'):
Παρουσιάστε ότι τα πουλιά έχουν κρύσταλλα μαγνητίτη (ή άλλους υποδοχείς) στον
οργανισμό τους που λειτουργούν ως ενσωματωμένη πυξίδα,
ειδικά όταν πετούν τη νύχτα ή όταν ο ουρανός είναι συννεφιασμένος. |
Μαγνητική Αίσθηση (Magnetoreception): Οι Πρόσκοποι
κατανοούν πώς ένα αόρατο φυσικό φαινόμενο (μαγνητικό πεδίο) χρησιμοποιείται
για τον προσανατολισμό. Αυτή είναι η πιο κρίσιμη μέθοδος των αποδημητικών
πτηνών για την πλοήγηση μεγάλων αποστάσεων. |
Οδηγίες:
Ανιχνευτές (Λύκειο)
Θέμα: Ανάλυση Σύνθετων Μηχανισμών Πλοήγησης και
Χαρτογράφησης
|
Δραστηριότητα |
Υλικά |
Διαδικασία Υλοποίησης |
Εκπαιδευτικός Στόχος & Σύνδεση με τα Πουλιά |
|
1. Ουράνιος Χάρτης & Αστρική Πλοήγηση |
Αστρονομικός χάρτης (ή app αστρονομίας - π.χ. SkyView),
Φακοί, Notebooks. |
1. Θεωρία (15'): Συζήτηση για το πώς τα αστέρια
(ειδικά ο Πολικός Αστέρας) χρησιμοποιούνται ως σταθερά σημεία προσανατολισμού
(απαιτείται νυχτερινή ή σκοτεινή
υλοποίηση). 2. Παρατήρηση/Εύρεση (20'): Οι Ανιχνευτές, χρησιμοποιώντας
τον αστρονομικό χάρτη, εντοπίζουν τη Μεγάλη Άρκτο και στη συνέχεια τον
Πολικό Αστέρα (Βορράς). 3. Τεκμηρίωση (15'): Συντάσσουν ένα
σύντομο Manual για αρχάριους, με τίτλο: «Πώς βρίσκω τον Βορρά με τα
αστέρια» (με σκίτσα και βήματα). |
Αστρική Πυξίδα & Μαθηματική Πλοήγηση: Τα πουλιά
μπορούν να αντιληφθούν την περιστροφή του ουρανού γύρω από τον Πολικό Αστέρα.
Η άσκηση τους εισάγει στην έννοια ότι τα πουλιά έχουν την ικανότητα να
επεξεργάζονται σύνθετες γεωμετρικές πληροφορίες για την πλοήγηση. |
|
2. Φυσικά Φαινόμενα και Πρόβλεψη |
Ηλεκτρονικές πηγές (Ελληνική Ορνιθολογική, ΕΜΥ),
Υπολογιστής/Tablet. |
1. Έρευνα (20'): Οι Ανιχνευτές (σε Ομίλους)
ερευνούν το φαινόμενο της Φωτοπεριόδου (διάρκεια της ημέρας) και τη
σχέση της με τη μετανάστευση. 2. Ανάλυση (15'): Συζήτηση: Πώς η μείωση
της διάρκειας της μέρας το φθινόπωρο και η μείωση της θερμοκρασίας
«ενεργοποιούν» το ένστικτο της αποδημίας; 3. Σύνταξη (15'): Δημιουργία
ενός Δελτίου Τύπου ή μιας Παρουσίασης με τίτλο: «Οι Αόρατοι
Διακόπτες της Φύσης: Γιατί τα Πουλιά Φεύγουν;». Εστιάζουν σε 3 παράγοντες:
Φωτοπερίοδος, Θερμοκρασία, Εσωτερικό Ρολόι. |
Ολοκληρωμένο Σύστημα Πλοήγησης (Zeitgebers): Ο
Ανιχνευτής κατανοεί ότι η αποδημία δεν είναι τυχαία, αλλά ένα σύνθετο
φαινόμενο που ενεργοποιείται από περιβαλλοντικά «σήματα» (Zeitgebers) που τα
πουλιά αντιλαμβάνονται βιολογικά. |
|
3. Σύνθετη Πορεία (Mapping & Tracking) |
Χαρτί, Μολύβια, Κινητό με GPS/Χάρτη (για επιβεβαίωση),
Πυξίδα. |
1. Σχεδιασμός Πορείας (20'): Οι Ανιχνευτές
σχεδιάζουν μια πορεία 500μ (π.χ. «Πήγαινε 100μ προς τον Βορρά-Βορειοδυτικά,
χρησιμοποιώντας τον ήλιο και τα δέντρα»). 2. Υλοποίηση (30'): Εκτελούν
την πορεία χρησιμοποιώντας μόνο φυσικά στοιχεία προσανατολισμού (βρύα,
ασυμμετρία δέντρων, σκιά, φυτά). 3. Επαλήθευση (10'): Χρησιμοποιούν το
GPS του κινητού ή τον χάρτη για να επιβεβαιώσουν την ακρίβεια της πορείας
τους. 4. Κριτική (10'): Τι έμαθαν; Πόσο κοντά ήταν ο φυσικός τους
προσανατολισμός στον χάρτη; |
Ακρίβεια Πλοήγησης & Μνήμη Τοπίου: Η
δραστηριότητα αναδεικνύει την εκπληκτική ακρίβεια που επιδεικνύουν τα πουλιά,
επιστρέφοντας συχνά στο ίδιο ακριβές δέντρο ή φωλιά. Οι Ανιχνευτές
συνειδητοποιούν την ανάγκη για συνδυαστική χρήση όλων των πληροφοριών. |
Οδηγίες Ασφαλείας &
Φροντίδας της Φύσης (για όλες τις ηλικίες)
- Ασφάλεια:
Πάντα ένας Ενήλικος Συνοδός/Βαθμοφόρος να επιβλέπει τις δραστηριότητες,
ειδικά εκείνες που απαιτούν κλειστά μάτια ή κίνηση εκτός μονοπατιού.
- Προστασία:
Εξηγήστε ότι δεν καταστρέφουμε ή κόβουμε τη βλάστηση για την
εκπαιδευτική δραστηριότητα. Παρατηρούμε, αγγίζουμε με προσοχή και
σεβόμαστε το περιβάλλον.
- Εντολές:
Δώστε σαφείς εντολές για την πορεία και τον προσανατολισμό (π.χ. «5 βήματα
προς τον Νότο»).
- Υγιεινή:
Μετά την επαφή με βρύα ή φυτά, τα παιδιά πρέπει να πλένουν/καθαρίζουν καλά
τα χέρια τους.
- Αποδημία:
Κατά τις ασκήσεις, ενθαρρύνετε τα παιδιά να σκεφτούν: «Αν ήσουν ένα
πουλί που ταξιδεύει, τι από όλα αυτά θα σε βοηθούσε να βρεις τον δρόμο
σου;»
Αυτές οι ΟΔΗΓΙΕΣ είναι σχεδιασμένες για να συνδυάσουν την πρακτική της Προσκοπικής Τεχνικής με τη βαθιά περιβαλλοντική κατανόηση, ενισχύοντας τη σύνδεση των νέων με τα φυσικά φαινόμενα που καθοδηγούν τη ζωή (και τα ταξίδια) των αποδημητικών πτηνών.
Καλή επιτυχία στις δράσεις σας!
Θόδωρος ΜΠ, Βύας
.png)
%20-%20%CE%88%CE%B3%CE%B9%CE%BD%CE%B5%20%CE%B5%CF%80%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1.png)




